Avlösarteamet i Avesta

Avlösning i hemmet har i Avesta tidigare tillhandahållits av hemtjänstpersonal. Servicen nyttjades emellertid inte i någon större utsträckning, den upplevdes som svårtillgänglig och otrygg eftersom olika personer ur hemtjänsten avlöste vid varje tillfälle.

Avlösningen styrdes snarare av hemtjänstens schema än av de anhörigas behov. År 2006 ansökte kommunen därför om stimulansmedel för att tillsätta ett team med särskild kompetens för att möta anhöriga och deras närståendes behov, samt för att göra det möjligt att samma person avlöser i ett och samma hushåll. Kommunens anhörigsamordnare tog initiativet och leder nu projektet som startade 2007. Dalarnas forskningsråd har dokumenterat avlösarteamets arbete med fokus på följande frågor:

  • Hur är arbetet upplagt för avlösarteamet?
  • Hur har avlösningen i hemmet förändrats sedan avlösarteamet formades?
  • Hur upplever den enskilde anhörigvårdaren att situationen, ställt i relation till tillänglighet, flexibilitet och trygghet, har förändrats gentemot innan försöket?
  • Ambitionen var även att om möjligt belysa vilka kostnadseffekter arbetssättet kan ha.

Ett urval av de familjer som har avlösning i hemmet, avlösarteamet samt resultatenhetschefen för vård och omsorg intervjuades.

Sammanfattning av forskningsrådets rapport

Resultatenhetschefen, som är ansvarig för verksamheten poängterar att anhörigstöd innebär "ett annat synsätt och en annan lyhördhet för en annan problematik", vilket kräver ett visst förhållningssätt. Vikten av att det är samma person som avlöser vid varje tillfälle betonas, eftersom det gör att både den anhörige och den sjuke närstående kan känna sig trygga.

I dagsläget är det tre undersköterskor som arbetar som avlösare. De har fått särskild utbildning i medmänskligt stöd, palliativ vård, stroke och demens. Avlösarteamet har ett möte med anhörigsamordnaren varje vecka och varannan månad får gruppen professionell handledning av en beteendevetare. Samtliga undersköterskor i avlösarteamet framhåller att teamet fungerar mycket bra. De säger till och med att arbetssättet är något de "spånat på flera gånger i livet, just att få jobba i team mot samma mål och nu är man här". De betonar att de vuxit som människor, att de upplever att de kan göra skillnad och att de inte skulle vilja byta tillbaka till hur de arbetade tidigare. Avlösarna understryker att arbetet i avlösarservicen skiljer sig mycket från arbetet i hemtjänsten. I dagsläget har avlösarna sex till åtta hushåll var som de arbetar i, vilket framhålls som maxantalet som de hinner med. Efterfrågan fortsätter emellertid att öka.

Flera av dem som idag har avlösarinsatser i hemmet har inte tidigare haft någon kontakt med den offentliga vården och omsorgen. Avlösarteamet poängterar att de skulle kunna hitta många fler som har behov av den här insatsen, men att ett stort antal av dem som vårdas hemma anses för friska för att den anhörige ska få beviljat anhörigstöd. Detta gör att anhörigstödet inte kan fylla den preventiva funktion som det borde.

De anhöriga har varit uteslutande positiva till avlösarteamet och pekat på omfattande kvalitetsförbättringar i deras enskilda liv. Samtliga anhöriga framhåller att det är ytterst viktigt att det är samma person som kommer och avlöser i hemmet, för att skapa trygghet och kontinuitet för den närstående. För den som är demenssjuk är detta särskilt viktigt.

Det hembesök som görs inledningsvis beskrivs som mycket positivt. De som är berörda får möjlighet att bekanta sig med varandra i hemmiljön, och det skapar förutsättningar för att man ska känna sig trygg med den nya insatsen. Familjen tycker också att det är mycket positivt att det är kommunen som tar kontakt och initierar hembesöket eftersom det många gånger kan vara svårt att ta det steget själv.

Arbetssättet möjliggör såväl flexibilitet och kontinuitet som trygghet och individanpassning. Dessutom görs sannolikt ekonomiska besparingar på lång sikt i och med att en inflyttning på ett heldygnsboende kan skjutas upp, men också genom att anhörigas hälsa och ork bevaras. Det finns ett stort stöd för arbetssättet inom samtliga led i kommunen och i slutet av år 2007 beslutades att avlösarna helt och hållet ska lyftas ur sina ordinarie arbeten för att arbeta i avlösarteamet. Detta kommer att underlätta mycket för såväl avlösarna, som får en tydligare roll och en mer regelbunden arbetssituation, som för de anhöriga, som får lättare att boka tider som passar deras behov. Om avlösarteamet vidareutvecklas till att även fungera som demensteam vid behov görs ytterligare kvalitetsvinster.

Teamet arbetar för närvarande med avlösarservice i 26 hushåll. Finns det tid över prioriteras den efter behov för individuellt stöd, råd och handledning till anhörigvårdaren, utöver den avlösningen om tio timmar/månad. Ambitionen är att ge stödet så tidigt som möjligt för att förebygga ohälsa och öka chansen till bibehållen livskvalitet. Avlösarteamet har också fått tid för reflektion, handledning och dokumentation. Skulle det därutöver finnas tid ger teammedlemmarna lite "guldtid" för de boende på ett av kommunens demensboende.

Sökord/område: utveckling, utvärdering, avlösning, utbildning

Projektperiod: 2007-

Finansiering: Länsstyrelsens stimulansmedel och Avesta kommun

Huvudman: Avesta kommun

Samarbetspartner:

Kontaktperson: Katrin Lindholm, Anhörigsamordnare, Avesta kommun. Tfn: 0226-645892. E-post: katrin.lindholm@avesta.se
Mia Stålgren Lind, Dalarnas forskningsråd. Tfn: 023-70 91 30. E-post: mia.lind@dfr.se

Publikation: Avesta avlösarteam. Hur avlösning i hemmet kan anpassas till individuella behov. Mia Stålgren Lind, Dalarnas forskningsråd, januari 2008.

Hemsida: www.avesta.se

Artikelansvarig: Annika Rosen

Senast uppdaterad 2021-02-01 av EmelieS, ansvarig utgivare Lennart Magnusson